
The independent 

 

Sky News admits hacking emails but 
says it was 'in the public interest'  
Rob Williams -Thursday 05 April 2012  

 

Sky News, the British satellite broadcaster, said 
today that it had hacked into email accounts 
belonging to members of the public on two 
separate occasions, but that it had done so in the 
public interest. 

The broadcaster admitted it had accessed the 
emails of John Darwin, the man who faked his 
death in a canoeing accident in 2002. 

The company also admitted to accessing the 
emails of a man suspected of being a paedophile, 
and his wife, although no information was 
forthcoming from that investigation. 

BSkyB, which is 39 per cent owned by Rupert 
Murdoch’s News Corp, said information that it 
had discovered in accessing Darwin’s emails was 
used in his subsequent prosecution. 

Darwin faked his death in a canoeing accident in a 
bid to claim hundreds of thousands of pounds 
from insurance policies and pensions. 

The couple had managed to convince their two 
children, police, a coroner, and financial 
institutions that John Darwin had died in canoeing 
accident. 

The Darwins, who are from Seaton Carew near 
Hartlepool went to jail in 2008 for the insurance 
swindle. 

A former Sky News managing editor, Simon Cole, 
had reportedly agreed that Gerard Tubb, the North 
of England correspondent, could hack into an 
email account used by Darwin. 

But Sky News said their actions were in the public 
interest and amounted to responsible journalism. 

John Ryley, the head of Sky News, said in a 
statement: “Sky News is committed to the highest 
editorial standards. 

”Like other news organisations, we are acutely 
aware of the tensions that can arise between the 
law and responsible investigative journalism. 

“On two occasions, we have authorised a 
journalist to access the email of individuals 
suspected of criminal activity. 

”In the 2008 case of Anne Darwin, Sky News met 
with Cleveland Police and provided them with 
emails offering new information relevant to Mrs 
Darwin's defence. 

“Material provided by Sky News was used in the 
successful prosecution and the police made clear 
after the trial that this information was pivotal to 
the case. 

”We stand by these actions as editorially justified 
and in the public interest. We do not take such 
decisions lightly or frequently. 

“They require finely balanced judgment based on 
individual circumstances and must always be 
subjected to the proper editorial controls.” 

Today’s revelations come at a particularly 
sensitive time for Sky News, which is a subsidiary 
of BSkyB. 

Ofcom, the broadcasting regulator is currently 
determining whether or not News Corp and James 
Murdoch are 'fit and proper' owners of a 
broadcasting licence. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.independent.co.uk/biography/rob-williams�

